Ponedjeljak, 28 Aprila, 2025

Evo koliko bi koštala popularna Zastava 101 da se danas proizvodi

Share

Zastava 101, poznatija kao Stojadin, ostaje jedan od najprepoznatljivijih automobila bivše Jugoslavije. Ovaj model, razvijen na osnovi Fiatovog modela 128, predstavljen je 1971. godine i ubrzo postao sinonim za porodični automobil na prostorima Balkana. Njegova praktičnost, inovativan dizajn s petim vratima i pristupačna cena osigurali su mu popularnost koja traje do danas, uprkos prestanku proizvodnje.

Prema podacima objavljenim u časopisu AVTO Magazin iz 1972. godine, cena novog Stojadina iznosila je 40.040 dinara, odnosno oko 2.084 dolara. Kada se preračuna u današnju vrednost, cena ovog automobila bi iznosila oko 15.000 evra. Poređenja radi, za taj iznos danas je moguće kupiti novi model poput Dacie Sandero, što govori o tome koliko je Stojadin bio povoljan i dostupan prosečnom kupcu.

Stojadin je bio dostupan u dve motorne verzije, s benzinskim motorima od 1.1 i 1.3 litara, koji su razvijali snagu od 55 i 65 konjskih snaga. Ove motorizacije bile su dovoljno snažne za tadašnje potrebe prosečnih vozača, omogućavajući mu solidne performanse za gradske i prigradske vožnje.

 

Karoserijski, Zastava 101 bila je dostupna u trovratnoj i petvratnoj verziji, pri čemu je upravo petvratni model bio pionirski koncept u to vreme. Naime, Stojadin je predstavljen četiri godine pre Volkswagen Golfa I, koji je postao globalni lider u kategoriji kompakta.

Jedan od ključnih razloga popularnosti Stojadina bila je njegova cena i pristupačnost. U vreme kada je prosečna plata u Jugoslaviji iznosila oko 1.000 dinara, za kupovinu Stojadina bilo je potrebno izdvojiti oko 38 prosečnih plata. Danas bi ekvivalentna kupovina automobila slične kategorije zahtevala oko 11 prosečnih plata, što govori o značajnoj promeni kupovne moći kroz decenije.

Zastava 101 proizvodila se punih 37 godina, sve do 21. novembra 2008. godine. Tokom ovog perioda proizvedeno je ukupno 1.045.458 primeraka, od čega je 224.851 vozilo izvezeno u inostranstvo. Ova činjenica svedoči o njegovom značaju ne samo na domaćem, već i na stranom tržištu.

Za mnoge porodice u Jugoslaviji, Stojadin je bio više od automobila. Bio je simbol praktičnosti, ekonomije i svakodnevnog života. Njegova popularnost često se održavala i kroz brojne anegdote i priče, koje su doprinosile njegovom kultnom statusu.

Zastava 101 ili Stojadin zauzima posebno mesto u istoriji automobilske industrije Balkana. Njegov inovativni koncept, prilagođenost potrebama prosečnog čoveka i pristupačnost, i danas ga čine neizostavnim delom kolektivnog sećanja. Iako ga je tehnološki napredak vremenom pregazio, Stojadin će zauvek ostati simbol jedne epohe i podsećanje na vreme kada su jednostavnost i praktičnost bili prioritet u automobilskoj industriji.

Slični članci

Local News